Onko alkulämmittely golfissa ajanhaaskausta?

Kuulutko heihin, jotka hoitavat alkulämmittelyn penkinlämmitten avustuksella vai hoituuko se ykköstiille kiireessä juoksemisella samaan aikaan kengännauhoja kiinni sitoen? 

Vai käytkö lyömässä rangella korillisen palloja ennen kierrosta? Jos käyt, niin hienoa, mutta miten lämmität kehosi ennen rangea?

Alkulämmittely on aihe, joka herättää usein keskustelua golfareiden parissa. Lähes jokainen tietää sen tärkeyden ja merkityksen, mutta harvempi varaa sille aikaa tai tekee sitä suunnitelmallisesti osana golfin peluuta. Valitettavan harvoin näkee golfareita lämmittelemässä kehoaan ennen rangea tai kierrosta. 

Muistutuksena vielä, että golfsvingi on kehollesi erittäin vaativa suoritus. Harvassa urheilulajissa keho tekee maksimisuorituksen maksiminopeudella alle 2 sekunnissa. Golfissa tehdään. Ja valitettavan usein lämmittelemättömällä kropalla. Voisitko ajatella estehyppääjää tai jääkiekkoilijaa lähtemään tekemään suoritustaan ilman lämmittelyä? En minäkään.

Tiedätkö mikä merkitys alkulämmittelyllä on kehollesi ja tulevalle kierrokselle?

Tässä sinulle muutama ajatus sekä lopussa golfarin alkulämmittelyyn harjoitusvideo, jossa yksinkertaisia vinkkejä kehon valmistamiseen kierrokselle tai rangelle.

Alkulämmittelyn suurin merkitys on valmistaa kehosi tulevaan kierrokseen niin, että olet parhaimmillasi pelikunnossa jo heti ykköstiiltä lähtien. Jos jätät alkulämmittelyn väliin niin kehosi on lämminnyt pelikuntoon keskimäärin vasta kuudennella tiillä. Siinä on jo aika monta väylää hukattu ja palloa lyöty harjoitukseksi turhan useasti. Kolmas osa pelistä on käytetty siis lämmittelyyn. 

Onnistuneen ja turvallisen pelisuorituksen kannalta alkulämmittely on tärkeässä roolissa (alkulämmitys sekä ennen kierrosta että ennen rangelle menoa). Alkulämmittely valmistaa kehon pelikuntoon ja näin vältytään myös turhilta loukkaantumisilta. Kun hengitys- ja verenkiertoelimistö on saatu hereillä niin sillä on suora vaikutus kestävyyteen, rauhallisuuteen ja rentouteen. Kudokset, sydän ja aivot saavat happea ja jaksavat paremmin rasituksen.

Nämä ovat asioita, joihin pystyt vaikuttamaan ja ne vaikuttavat peliisi. Alkulämmittelyssä herätellään myös hermoston ja lihasten välinen kommunikaatio, haetaan kehon liikeradat, muistutetaan taas kehoa siitä mitä tullaan seuraavaksi tekemään. Kehon lihasmuisti on kerrassaan verraton, sitä kannattaa hyödyntää ja kunnioittaa. Lisäksi alkulämmittelyllä nostetaan kehon lämpöä ja parannetaan siten lihasten elastisuutta.

 

Alkulämmittelyn hyödyt ja alkulämmittely videona:

-       valmistaa ja aktivoi elimistön tulevaa rasitusta varten

-       aktivoi hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä lämmittää kudokset (loukkaantumisriskin pieneneminen)

-       hermolihasjärjestelmän herättely (aivot, liikehermot ja asentotunto)

-       nivelten lämmittäminen (myös liikkuvaksi tarkoitetuissa nivelissä tulisi olla liikkuvuus kunnossa, liikkuvuus ei tule pelkästään lihaksista)

-       lihasten ja tukilihasten aktivointi (erityisesti golfissa tarvittavat lihakset)

-       keskittyminen ja henkisen vireystilan aktivointi

-       älä venytä lihasta voimakkaasti välittömästi ennen harjoittelua, sillä heikentää koordinaatiota ja räjähtävää voimantuottoa

-       venytysten pituudet tulisi olla  5-10 sek, jolla lisätään lihaksen rentoutta ja parannetaan verenkiertoa, pumppaavat liikkeet ovat hyviä

 

Ennen liikuntasuoritusta päälihasryhmät kannattaa venyttää läpi pienen alkulämmittelyn jälkeen. Tutkimusten mukaan yli 10 minuutin kestoinen alkulämmittely vähensi alaselän kipuja yli 50% golfareista.

Susanne

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.